«Kan jeg fortsette med det jeg holder på med til evig tid? Hvis ja, er du bærekraftig. Hvis nei, må du begynne å tenke nytt.»
– Sir David Attenborough
Bærekraft har vært et aktuelt tema i mange år allerede, men det er også et veldig stort felt å sette seg inn i. Det er enkelt å finne informasjon om hvilken retning det går, og hvor mye som må til for å gjøre en forskjell. Det er kritisk at vi forandrer oss, og både kunder og markedet begynner å ta det inn over seg, og går denne forandringen i møte. FN, EU og norske myndigheter er heller ikke langt unna førende forskrifter og lover; så hvorfor ikke være frempå og kunne bestemme sin egen vei fremfor å bli tvunget til å gjøre det rette?
Dette er en serie med workshoper for firmaer som ønsker å ta bærekraftige valg nå, og stake ut en kurs for veien videre. Vi tar deg og firmaet ditt gjennom fire workshoper for å vurdere hvem som må være med, definere mål og ønsker, og konkretisere handlingsrom. Til dette bruker vi den kjente designmetodikken Sustainable Innovation Canvas Model.
Et av de viktigste områdene er samskaping, hvor man inkluderer og benytter den kunnskapen som er internt i firmaet, og sørger for at arbeidsfordelingen ikke blir skjev. Denne innsikten vil være en viktig del i arbeidet for å finne realistiske og gjennomførbare endringer på tvers av organisasjonen. Det finnes mange gode metoder allerede, men prosessen frem til denne forståelsen er ofte det største og viktigste skrittet.
Vi ønsker å hjelpe firmaer til å komme inn i dette tankesettet ved hjelp av designmetodikk.
Oppbygging
Nedenfor finner du litt mer informasjon om hva som er innholdet i de ulike workshopene, og hvilke oppgaver vi skal gjennom.
Hjemmelekse før oppstart
- Finn ut hvem som skal være med i workshopene. Vi trenger et bredt spekter av personer fra ulike ledd og avdelinger for å få inn alle ulike perspektiver. Det vil bli gitt en liste dere kan ta utgangspunkt i.
Workshop 1: Verdien av å tenke bærekraft
- En innføring i hva bærekraft kan bety for firmaet.
- Hvordan finner man sitt fulle potensiale?
Workshop 2: Definere hvem man er i bærekraftssammenheng
- Hva er potensialet? Intern og eksternt.
- Hva er nedslagsfeltet vårt? Hvem kan vi nå?
- Hvilke bærekraftsmål kan vi fokusere på?
Workshop 3: Skrive et manifest for firmaets bærekraftsmål
- Manifestet blir et styringsdokument for bærekraftsprosessen i organisasjonen.
- Her settes det opp kortsiktige og langsiktige mål.
- Dette må forankres i organisasjonen, det blir på en måte deres egne bærekraftsmål.
Workshop 4: Gjennomgang av metodikk for Lean Sustainable Canvas
- Vi forklarer metodikken bak Canvas-modellen.
- Vi går gjennom stegene,
- og vi går gjennom et case.