post

Synlighet på Facebook

Elisabeth Heidenstrøm om nyheter på Facebook

På Epinovas redaktørforum delte Elisabeth litt om Facebooks satsningsområder og hvilke nyheter det kan være lurt å følge med på fremover. Her er 3 take-aways fra dagen:

1. Facebookgrupper

  • Formatere tekst i poster med større skrift, punktlister og sitat.
  • Inngå kommersielle samarbeid mellom gruppen og bedrifter.
  • Kreve abonnement (brukerbetaling) for gruppene (foreløpig kun USA).
  • Facebook-grupper som sprer desinformasjon får redusert rekkevidde på innholdet sitt

Dialog, deling og det å være en del av et «samfunn» blir veldig viktig på Facebook fremover. Facebookgrupper får stort fokus og blir løftet frem på plattformen gjennom nytt design. Er du administrator for en Facebookgruppe får du snart muligheten til å:

Det er lurt å finne ut hvordan bruken av Facebookgrupper kan integreres i kommunikasjons- og markedsstrategien din, og hvordan du kan gi verdi til din målgruppe gjennom grupper

Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde

2. Video

Facebook sier selv at «vi skal være det beste stedet for å finne og se videoer på nett». Det er mange faktorer som påvirker hvordan, når og hvor videoer vises. Produksjon, distribusjon og måling av video er viktige faktorer å tenke på i planleggingen og produseringen av innhold. Så lag en plan og strategi for hvordan din merkevare best kan engasjere og kommunisere gjennom video (dersom du ikke har det enda).

3. Stories

I dag, to år etter lanseringen, bruker 500 millioner mennesker Facebook Stories. Mark Zuckerberg mener Stories er fremtiden, og formatet får mye mer fokus både på Facebook og Instagram i tiden fremover. Det blir blant annet testet egne Stories-arkiv til Facebook-sider, noe vi kan gjenkjenne fra Instagram. Stories skal også få hyppigere plasseringer i nyhetsfeeden. Så det er ingen grunn til å la være å utnytte det vertikale formatet for alt det er verdt.