Konkurranser burde være relevant innhold
Det er alltid viktigere å skape relevant innhold som gir verdi til målgruppen din på sosiale medier, enn å skape virale poster som genererer irrelevante nye følgere og dårlig engasjement på sikt – også når du lager en konkurranse.
Dette er det derimot ikke alle merkevarer som husker på når de utformer konkurransene sine. Kanskje får du masse nye følgere, eller mange tusen kommentarer på posten din – men hva har det egentlig å si dersom det er følgere som ellers har liten interesse for det du har å tilby?
Derfor har vi satt opp denne konkurranse-guiden, som gir deg alt du trenger for å sette sammen en god og effektiv konkurranse for merkevaren din. Vi håper dette kan bidra til morsomt innhold som får de rette menneskene til å delta.
Lover og regler om konkurranser på sosiale medier
Dette er lov på Facebook:
- Du kan be folk legge igjen en kommentar på posten din.
- Du kan be folk om å like posten din.
- Du kan be folk sende Facebooksiden din en privat melding.
- Du kan be folk poste en emoji/legge ut et bilde i kommentarfeltet.
- Du kan be folk like Facebook-siden din. For eksempel:
- «Vi trekker en vinner blant våre følgere når vi når 10.000 følgere»
- «Legg igjen en kommentar og lik siden, for å være med i trekningen!»
Dette er ikke lov på Facebook:
- Du kan ikke be folk dele Facebookposten din.
- Du kan ikke be folk legge ut innhold på sin egen profil eller på sine venners profiler.
- Du kan ikke be folk tagge seg selv eller venner i innhold du deler. En stor «gråsone» her som mange bedrifter operer innenfor er å formulere seg slik: «Hvem vil du ta med deg på… Hvem fortjener… Hvem vil du dele denne premien med» etc. Noe som indirekte oppfordrer til tagging og spam, og som derfor er noe vi ikke ville anbefalt.
Dette er lov på Instagram
- Du kan be folk legge igjen en kommentar på posten din.
- Du kan be folk om å like (hjerte) posten din.
- Du kan be folk om å legge ut sitt eget bilde på sin egen profil og bruke en definert #hashtag som du har etablert for konkurransen.
- Du kan be folk sende Instagram-profilen din en privat melding (DM).
- Du kan be folk følge Instagram-profilen din.
- «Legg igjen en kommentar og følg kontoen vår for å være med i trekningen!»
- «Vi trekker en vinner blant våre følgere når vi når 10.000 følgere»
Dette er ikke lov på Instagram
- Du kan ikke be folk dele innlegg / innhold fra Instagram-profilen din, verken fra din story eller feed.
- Du kan ikke be folk tagge seg selv eller venner i innhold du deler. Dette er tolket fra Instagrams regelverk som sier: «Du må ikke tagge innhold feilaktig eller oppmuntre brukere til å tagge innhold feilaktig»
Du vil uansett vinne mye mer på å ha litt mer langsiktighet i some-arbeidet. Det gjelder å lage så godt innhold/konkurranser at folk uoppfordret deler/tipser/tagger vennene sine, fordi de faktisk mener at innholdet er relevant for dem – enn å KUN gjøre det fordi de ønsker å vinne en premie.
PS: Vi oppfordrer også til å legge ved en standard setning til slutt som sier «Denne konkurransen er verken sponset eller støttet av Facebook/Instagram.»
6 tips for en god konkurranse på sosiale medier
1. Enkelt
Jo enklere det er å delta, jo flere kommer til delta. Vi ser uten tvil at mange potensielle deltakere faller av dersom terskelen for å delta blir for høy. Hold konkurransen enkel og grei uten for mange betingelser og regler.
2. Relevant
Hold innholdet og premien relevant for merkevaren, slik at oppmerksomheten og rekevidden du får via konkurransen også er relevant. Premien trenger ikke nødvendigvis å være veldig dyr (men ikke vær gjerrig heller) – og velg gjerne noe litt unikt.
Det enkle er ofte det beste.
3. Oppmerksomhet
- Fang oppmerksomheten til folk. Optimaliser innholdet for kanalen den skal publiseres i. Skal konkurransen være på Facebook eller Instagram burde du passe på at bildet/videoen er i 4:3 format, og på den måten utnytter plassen optimalt.
- Det ryktes at ordet «Giveaway» er bedre å bruke enn ordet «Konkurranse». «Giveaway» er et ord publikum responderer bedre på, ettersom «konkurranse» ofte betyr at man må gjøre mer/konkurrere for å delta.
- Gjør gjerne ordet «Giveaway» synlig på selve posten, slik at den er enkel å få øye på, samt enkel å finne igjen i feeden.
- Sliter du med å få bildeteksten «pen» på Instagram? Bruk appen «space», så får du mellomrom og luft der du ønsker det.
4. Målgruppen
Er målgruppen din mest online tidlig på dagen? Eller sent på kvelden? Bruk tilgjengelig data og publiser konkurransen når målgruppen din er mest aktiv, slik at du får mest mulig oppmerksomhet med en gang konkurransen publiseres. Dette jobber på lag med Facebook/instagrams algoritmer.
5. Vær tydelig
Når skal vinneren trekkes? Hvor trekkes vinneren? Blir premien sendt i posten? Husk å inkludere dette i konkurranseteksten. Rediger gjerne inn i selve teksten når konkurransen er avsluttet og vinneren er trukket.
6. Vær kreativ når du har tid til det
Av og til kan det være veldig gøy og veldig effektivt å gjøre noe litt annerledes. For noen ganger er det ikke bare «enkelt» som er det beste. Spesielt konkurranser levert gjennom livesending er noe noen aktører har hatt stor suksess med. Få mer inspirasjon til kreative og gode Facebookposter/konkurranser i denne artikkelen av dyktige Valen-Utvik.
Eksempel: Julekonkurranse for LHL. Den resulterte i i omtrent dobbelt så mange kommentarer som vi vanligvis får på konkurranser for denne kunden uavhengig av hvor enkelt det er å delta eller hvor stor premien er.
Trekke en vinner
Facebook og Instagram
Hvis du skal trekke en eller flere vinnere fra kommentarer på en post på Facebook (eller Instagram) så anbefaler vi Comment Picker. Enkelt og intuitivt å bruke.
Et godt alternativ (men som du må betale for dersom du har mange kommentarer) er Woobox’s free»Pick a Winner» Tool. For å ta i bruk verktøyet registrerer du en gratis bruker og knytter den til den riktige Facebooksiden. Klikk på «Posts» i venstre-menyen og deretter velg plattform og riktig konkurranse-post. Du har mulighet til å velge vinnere ut i fra kommentarer og reaksjoner på posten. Du kan også bruke dette verktøyet til å trekke vinnere blant Instagramkommentarer og hashtags også.
Youtube
Hvis du f.eks skal bygge opp følgerskaren din på Youtube, ved å kjøre konkurranser hvor man deltar ved å kommentere på youtubevideoen din, anbefaler vi å bruke YouTube Comment Picker – et enkelt og brukervennlig verktøy.
Alt du trenger å gjøre er å legge inn URLen til videoen og klikke på «search» knappen. Deretter trykker du på «START RAFFLE AND PICK RANDOM WINNER”. Igjen, husk å ta screenshot og lagre dette i «konkurransearkivet” ditt.
Ikke glem! Vi anbefaler å ta screenshots hver gang du trekker en random vinner og lagre dette et eget sted, slik at du har kontroll dersom det skulle komme spørsmål om hvordan vinnere blir trukket/data på hvilke vinnere som har mottat premier.
Kilder og nyttige ressurser:
- Facebookgruppen «Regler for konkurranser i sosiale medier».
- Facebook sitt eget regelverk
- Forbrukertilsynets veileder for merking av reklame i sosiale medier.
- How to Run a Successful Facebook Contest: Ideas, Tips, and Examples.