Selv om hverdagen har vært preget av mange ting som vi ikke har hatt kontroll over, så har vi hatt en positiv start på det nye året. Ørjan oppsummerer høydepunkter og utfordringer fra halvåret som har gått.
33 millioner i omsetning
I slutten av 2020 jobbet vi ekstra hardt for å sikre at vi hadde god fart inn i 2021. Det er banalt enkelt, men man tar med seg farten fra fjoråret inn i det nye året. Vi hadde et bra siste kvartal i 2020. Basert på dette la vi budsjetter med store ambisjoner i forhold til omsetning og resultat. Budsjett første halvår ble lagt til 31 millioner, og nå ser det ut til av vi leverer 33 millioner, noe som er opp 18 % fra samme tid i 2020.
«Hvis man kobler omsetningen med både ansatt- og kundetilfredsheten vår, så viser det at vi gjør veldig mye riktig. De ansatte trives med oppgaver, og kundene trives med våre ansatte. En klassisk win-win!»
– Ørjan Clausen , daglig leder i Northern Beat.
Flere nye flinke designere
Vi startet året med Thea som kom fra Fjords og William fra skolebenken etter lang tid hos Flying Culinary Circus. Nå på forsommeren fikk vi ansatt Dyre fra KnowIt og Ingeborg fra NetCompany. Til høsten må vi ha på plass noen til, men vi forhaster oss ikke. Vi kjører gode prosesser rundt ansettelser, noe som skal sikre et godt valg for både kandidaten og selskapet.
Spennende prosjekter og utfordringer
Forespørselen om oppdrag har blitt flere, og mer strategiske både for nye og eksisterende kunder. Vi jobber kontinuerlig med rekruttering ettersom etterspørselen er økende, hovedsakelig fra eksisterende kunder, men også fra helt nye og ukjente kunder. Oppdragene blir mer og mer strategiske for våre kunder og vil løser stadig nye utfordringer.
Noen utfordringer er større og tett koblet mot forretning, som for eksempel e-handelsløsningene til WoolLand, Dale of Norway, Kitch’n og Tilbords. Andre prosjekter kan derimot oppleves som mindre sett utenfra, men som betyr mye for brukerne av tjenesten. To eksempler på dette er pleiepengesøknaden hos NAV og planleggingsverktøyet for undervisningsmateriellet for Aschehoug.
Faglig utvikling gjennom video
Selv om prosjektene våre er forskjellig så står designfaget, metoder og teknikker sterkt. Kundene våre blir stadig flinkere og det stilles større krav til oss som konsulenter. Det kommer nye verktøy, teknikker og trendene endres. Dette krever at vi bruker en del tid på kompetanseheving og deling. Gjennom det siste året har vi gjort mye av dette ved bruk av webinarer. De mest populære i år har vært «Tips og triks i Figma» og «Innføring i Designsystemer». Har du ikke sette dem? Du finner dem i opptak på YouTube kanalen vår.
Rigger oss for høsten
Nå er det snart sommer og det skal blir godt med late dager i solen. Men så altfor raskt er den over, og da starter den litt lengre høsten. Høsten har ingen inneklemte fridager og temperaturen faller i takt med at mørket tar overhånd. I Northern Beat pleier vi å forlenge sommeren litt ved å reise sørover tidlig på høsten. I år velger vi å reise nordover til Tromsø og Sommarøy. Slike samlinger bygger kultur og team på en annen måte enn prosjektarbeid og fagsamlinger. Dette er en etterlengtet firmatur, som vi alle gleder oss stort til.
Men først; nå tar vi med oss farten vi har fått første halvdel av 2021, og så skyter vi fart inn i høsten 2021. Jeg tror nesten jeg kan garantere at dette året blir bra på så mange måter.