1. Tenk spesielt mye på hva slags situasjon målgruppen din er i akkurat nå
Nå sitter mange hjemme og bekymrer seg for fremtid, arbeid eller hvordan man skal finne på lek nr. 8374 til barn som allerede kjeder seg på dag 6 av (veldig) mange isolert fra sine og samfunnet. Da kan det oppleves feil for mange at merkevarer og organisasjoner publiserer og kommuniserer som om ingen ting har skjedd.
Stavanger Kommune trekkes ofte frem som et aktør som er flink til å kommunisere på sosiale medier. Med litt glimt i øyet var de tidlig ute med en fin vinkling på en vanskelig situasjon.
2. Ta en ekstra titt på det du har planlagt av innhold og annonser
Pass på hva som ligger i innholdskalenderen fremover. Kanskje du burde slå av de «vanlige annonsene», i det minste justere budskapet slik at det passer inn i dagens situasjon. Små justeringer kan ha stor og positiv effekt. Obs: Ikke «utnytt» situasjonen for egen vinning. Det gjennomskuer kundene dine med én gang, og du ender bare opp som et dårlig eksempel i et some-forum et sted. Det er ikke nå du skal kjøre en konkurranse for å vinne Antibac.
Til tross for tunge tider i idretten (lik mange andre bransjer akkurat nå) så holder VIF motet oppe, og kommuniserer ekte og i tro med egen merkevare. #HeiaFellesskapet
3. Men ikke stopp opp, det er fortsatt viktig å være synlig
Selv om det er viktig å være bevisst situasjonen, er det også viktig å ikke stoppe opp. Post organisk innhold og bruk annonsekroner dersom du har. Nå er folk på sosiale medier som aldri før – de leser, scroller og engasjerer seg store deler av dagen. Og ettersom flere bedrifter har dratt i bremsene betyr det at det er mindre konkurranse på markedet, og billigere priser på annonsene.
4. Bruk mer ressurser på monitorering og kundeservice
Som nevnt, målgruppen din er på sosiale medier som aldri før nå, og det kan se ut til at alle har en mening om alt. Noe som er naturlig i en situasjon hvor mange er bekymret, sitter med mange spørsmål og mottar informasjon fra alle kanter. Derfor er det viktig å følge med og være til stede i kanalene.
Og som alltid, ikke glem å snakke med målgruppen din og ikke bare til den. Nå har folk mer tid og er mer engasjert, så bruk dette til å bygge relasjoner på sosiale medier.
5. Det er fortsatt lov å få andre til å smile!
Vi skal som sagt ikke slutte å kommunisere med målgruppen vår, vi skal bare tenke litt ekstra gjennom hva vi sier, og i hvilken sammenheng vi sier det. Og akkurat nå er en perfekt anledning til å produsere og dele innhold som skal spre glede, kunnskap, humor, underholdning og inspirasjon – det tror vi mange trenger.
Bonustips!
Jobber du med markedsføring burde du melde deg inn i Facebookgruppen som heter «Koronavett for merkevarer» hvor du kan få inspirasjon, delta i diskusjoner og søke tips dersom du er usikker.
Håper disse tipsene hjelper litt. Trenger du noen å sparre med? Send en e-post til Elisabeth eller Ingeborg, to SoMe-konsulenter på hjemmekontor.