Noen uker har gått og euforien etter å være sammen på konferanse med så mange herlige designkollegaer har senket seg. Det er likevel noen ting jeg fortsatt husker veldig godt fra årets Y.
Don Norman var der og alle holdt pusten mens han snakket
Don Norman ville ikke holde et vanlig foredrag. Gjennom spredte spørsmål fra salen klarte han likevel å fange oppmerksomheten vår, og holde tråden i en hel time. Hvem skulle trodd han er 86 år!
Han snakket varmt om co-design, og at man i human centered design ikke designer for noen, men sammen med dem. Dette er en fin påminnelse for meg, som for tiden jobber med ny saksbehandlingsløsning for saksbehandlere i NAV som river seg i håret over å få enda ett nytt system å forholde seg til.
Norman predikerte at oppblomstringen av mer bruk av kunstig intelligens ville føre til mer “conversational interfaces”. Disse vil ikke nødvendigvis være enklere å bruke, men mer naturlig.
Man må tørre å ta de tøffe valgene
Kjersti Hobøl, daglig leder i Nille, fortalte om alle grepene hun måtte ta for å snu skuta når Nille var forbi konkursens rand.
Det nytter ikke å skru av skjermene med målingene når pilene peker feil vei. Det er da man må tørre å ta de tøffe valgene, som betyr store omveltninger for både de ansatte og selskapet. Ved å ha fokus på mulighetene som fins, og en klar retning på hvor man ønsker å gå, kan man klare å nå de målene man har satt seg. I dette tilfellet var det å redde Nille fra å gå konkurs, styrke merkevaren og skape en bedrift med kunden i fokus.
Hobøl avsluttet med et spørsmål hun hadde fått flere ganger, og det var når skulle de redesigne logoen? Da sa hun kontant: “Nille har verdens styggeste logo! Og den skal jeg aldri gjøre noe med. Den lyser opp mot deg i kjøpesenteret og du vet hvor du skal”.
Mål kan også være læringsmål
Skal din bedrift i gang med OKR? Det kan være smertefullt, blant annet fordi det betyr at du må si at “noe er viktigere enn noe annet” mente Ida Aalen. Mål og hva som er viktig er ikke det samme. Sett ord på hva som er viktig, før du lager mål! Og hold målene innenfor det som er mulig for teamet å påvirke. Husk også å få med brukeren inn i ambisjonene deres.
Det som kjennetegner et produktteam som lykkes med OKR, er at de har én tydelig ambisjon (Objectives), nyttige indikatorer (Key Results) og ser på målet hver uke. I tillegg setter de av tid til helsesjekk. Helsesjekken er kort fortalt alle de driftstingene som du ikke skriver OKR på, men likevel titter på hver uke. Det kan være nedetid på servere, hvordan teammedlemmene har det og så videre. Dette gir deg en pekepinn på om skuta di flyter.
Unplug — Recharge — Disconnect
Eric Burman skulle på ferie uka etter konferansen, og planla å være offline hele ferien for å lade batteriene. Han lurte på hvorfor han kjente på behovet for det, når teknologi liksom skal gjøre livet enklere? Kanskje er det fordi kalenderen har blitt som et tetris-spill? Eller fordi vi er i en uendelig loop av konsumering?
Når vi skal lage mål for bedriften vår bør vi passe på at vi ser de i sammenheng med verdiene våre. Han kaller det “the complexity gap”. Utgjør dette målet en risiko mot verdiene våre? Eller kanskje vi må passe på å definere anti-KPIer? Altså bruksmønster vi ønsker å unngå. Tenk over hvordan ditt selskaps verdier kommer til syne i ekte menneskers liv. Netflix vil at vi skal trykke på “Neste episode”, men reflekterer dette verdier Netflix ønsker for brukerne sine? Bør de sette en anti-KPI som følger med på overforbruk?
Du skal være ganske sterk for å tåle mye kritikk
Ida Langdalen Kristiansen fra Moelven snakket om hva som skaper tillit; være ærlig, sårbar, pålitelig, hjelpsom og omsorgsfull. Hvis du skal gi positiv feedback, så må den være konkret. Ikke bare “du er flink”, men flink til hva? Og når?
Moelven bruker SBI-metoden (= Situation Behaviour Impact) for positive tilbakemeldinger. Du skal beskrive situasjonen, handlingen du observerte og hvilken påvirkning handlingen gav.
Det kan faktisk også bli for mye ros. For eksempel hvis du gir en klapp på skuldra til en kollega du ser jobber og stresser mye, men ikke tilbyr deg å hjelpe. Da kan dette oppfattes mer irriterende enn hjelpsomt. I Moelven trener de aktivt på å gi positiv feedback. Ros fra kollega til kollega er mer virkningsfullt enn fra leder til ansatt. Slik bygger man trygge og gode team.
Designere må slutte å snakke designspråk og snakke forretning
Ove Dalen sa at vi må sette penger bak våre ideer, forslag og innsikter. Ja, saksbehandlingsløsningen kan alltids bli mer brukervennlig. Men hvor mye koster det faktisk at det er vanskelig å huske hvilken nedtrekksmeny man skal bruke for å finne den saken som er på vent?
Nå er det dyrtid, og mange ledere må nå konsentrere seg om de kjipe tingene — penger. Vi må forstå virksomhetens strategi. Hvilken retning skal vi gå? Hvilke problemer kan vi løse som faktisk gir størst verdi for virksomheten? Som designere må vi bli flinkere til å synliggjøre verdien til de som tar beslutninger.
Dalen har laget denne listen over klassiske design-orienterte oppgaver, oversatt til oppgaver ledere forstår:
- Testing og eksperimentering = redusere risiko.
- Løse brukerens problem = skape vekst.
- Autonome produktteam = svare raskt på markedsbehov.
- Gode brukeropplevelser = høyere inntekter, lavere kostnader, mer fornøyde brukere/kunder.