Under pandemien opplevde vi store endringer i folks reisevaner, med mindre pendling og økt bruk av nye transportformer som el-sparkesykler. Dette førte til en nedgang i salget av periodebilletter og et behov for fleksible priskonsepter.
Entur tok utfordringen med å utvikle en sentral personaliseringsplattform som gjør det enklere for transportselskaper å tilby skreddersydde prisprogrammer — et viktig steg mot en mer dynamisk og brukervennlig kollektivtransport.
Utfordring
Pandemien og tiden etterpå medførte store endringer i våre reisevaner. Flere jobbet i hybride arbeidssituasjoner, hvor hjemmekontor ble en vanlig del av hverdagen. Samtidig dukket det opp nye transportalternativer som el-sparkesykler, noe som skapte konkurranse om de korte reisene. Dette førte til en betydelig reduksjon i reiseaktiviteten, spesielt med tanke på regelmessige pendlerreiser. Som en konsekvens sank salget av periodebilletter, da færre hadde behov for å reise like ofte som tidligere.
Operatørene innså at de behøvde nye priskonsepter som kunne belønne de som reiste jevnlig, eller som gjorde det enklere å velge noe mellom enkeltbilletter og periodebilletter. Flere satte i gang egne pilotprosjekter for å finne gode løsninger, men utfordringen var at det krevde mye utviklingsarbeid for å få disse konseptene til å fungere.
Entur driver salgsplattformen for alle togselskaper i Norge, samt de fleste fylkeskommunale transportselskaper. Mot slutten av 2022 bestemte de seg for å opprette et eget team for å utvikle en løsning som kunne håndtere disse nye priskonseptene. Ved å lage en sentral tjeneste for personaliserte prisprogrammer kunne operatørene spare utviklingstid og unngå at samme problem ble løst flere ganger.
Ruter planla å lansere sitt nye konsept, Reis, i april 2023. Selv om Ruter har sitt eget salgssystem, selger andre aktører også Ruter-billetter gjennom Enturs plattform. Derfor var det naturlig at de også skulle tilby Reis ved lansering. Reis ble det første konseptet som ble lansert på den nye personaliseringsplattformen. Løsningen ble laget med fleksible byggeklosser, slik at den kunne brukes til flere nye konsepter i fremtiden, ikke bare for Reis.
Prosess
For å lage en mest mulig fleksibel løsning var det viktig å forstå priskonseptene som allerede var på vei, og samtidig forberede seg på nye varianter som kunne dukke opp. Kjernen i løsningen ble basert på prinsippet TRIGGER → CONDITION → EFFECT. Dette betyr at en hendelse, hvis visse betingelser oppfylles, vil utløse en bestemt effekt.
Hendelser kunne for eksempel være kjøp, aktivering eller bruk av en billett. Vi måtte identifisere disse hendelsene og sørge for at vi kunne fange dem opp, slik at programmene enkelt kunne bruke ønsket trigger.
Betingelsene kunne være ting som billettype, reisesone, passasjertype, tidspunkt eller andre definerbare faktorer. Vi måtte også sikre at vi kunne hente denne informasjonen fra ulike reiser og billettyper.
Effekten er hva som skjer når betingelsene er oppfylt, for eksempel at brukeren blir medlem i et program eller mottar fordeler. Det ble også laget et poengsystem som gir poeng basert på antall reiser, billettpris eller avstand.
Når en ny billett ble kjøpt, ville systemet sjekke om reisen kvalifiserte til noen av fordelene i programmet. For eksempel kunne flere poeng gi høyere rabatt på fremtidige billetter. Denne modulære tilnærmingen gjorde det mulig å støtte Reis, men også andre programmer senere. Nye moduler kunne legges til etter behov, som Vys Smartpris.
Løsningen har ingen direkte brukergrensesnitt, så det er opp til appene som Vy og Entur bruker å vise informasjonen til kundene. Derfor var det viktig å samarbeide med app-teamene for å sikre at de kunne kommunisere riktig med tjenesten. I tillegg måtte all lagret informasjon gjennomgås for å sikre at den oppfylte GDPR-kravene, og vi måtte vurdere om personvernerklæringen trengte oppdateringer.
Løsning
Reis ble lansert via personaliseringstjenesten samtidig som Ruter lanserte sin egen løsning. Programmet var bygget med fleksible funksjoner som kunne tilpasses gjennom konfigurasjon. Et bevis på at systemet fungerte godt, kom kort tid etter, da Skyss i Bergen lanserte et lignende program. Dette kunne settes opp og testes i Enturs test-app på bare et par timer.
Flere programmer har blitt lagt til siden, og nye moduler utvikles for å utvide funksjonene. Det jobbes også med å gjøre tjenesten mer selvbetjent, slik at ansvarlige kan styre elementer av programmene via et webgrensesnitt uten behov for utviklere.
For å gjøre det enkelt å integrere programmene i salgskanalene, trenger salgssystemene bare å sende inn den reisendes kundenummer som en del av reisesøket. Da vil systemet automatisk returnere riktig rabatt basert på hvilket program kunden er kvalifisert for. Hvis salgssystemet allerede gjør dette, vil alle de ulike personaliseringsprogrammene være støttet uten behov for ekstra utvikling eller tilpasninger.