showcases

Lek og læring gjennom brukergenerert innhold

Tre barn som sitter foran laptop sammen

Kahoot! er en global lærings- og engasjementsplattform som gjør læring morsomt og engasjerende gjennom spillbaserte quizer, interaktive presentasjoner og aktiviteter for alle aldre. Plattformen ble lansert for 12 år siden, og har nå over 50 millioner brukere i over 180 land. 

Utfordring

Kahoot! har flere innholdsskapere på plattformen som oppretter innhold og deler det med andre. Innholdsskaperne er verifisert av Kahoot! og innholdet er kvalitetsikret. Mange av de som lager innhold er lærere som har god erfaring med å bruke Kahoot! i undervisning. De kan selge innholdet de lager til andre lærere og studenter, både i skole, barnehage eller høyere utdanning. 

Rett før sommeren 2023 bestemte Kahoot! seg for å øke satsningen på brukergenerert innhold. Tanken var å gjøre det enkelt for innholdsskapere og partnere å dele sitt innhold, og engasjere brukere. En av de viktigste drivkreftene for prosjektet var å gi økt verdi for både innholdsskapere og sluttbrukere. 

For å få til dette opprettet de Channels. Med dette skulle det være mulig for innholdsskaperne å opprette sine egne kanaler og bedre vise frem innholdet sitt. Ved å abonnere på en kanal, får brukere tilgang til en samling kahoots og kurs. Det gir også innholdsskaperne mulighet til å bygge fellesskap og i større grad tjene penger på innholdet sitt.

Målet var å ha Channels ferdig til skolestart i USA, der den største andelen av målgruppen holder til. Med på laget var designer Kristine Joramo fra Northern Beat. Sammen én annen designer, og flere utviklere, fikk de mindre enn seks måneder på å designe og bygge utvidelsen til plattformen. 

Prosess

Teamet startet med å intervjue flere av innholdsskaperne for å få tilbakemelding på konseptet og hypotesene de hadde utviklet. Omfanget og visjonen for tjenesten var stort, og noe av det viktigste arbeidet var å justere omfanget i henhold til behov og tiden de hadde til rådighet.

— Vi holdt to forskjellige typer intervjuer. I starten hadde vi fokus på bakgrunnen til innholdsskaperne, hva som fungerte bra for dem den eksisterende løsningen, og gikk gjennom konseptet for tjenesten for å få tilbakemeldinger, forteller Marcus Johansson, product manager i Kahoot!. 

Skjermbilde som viser en verifisert profil
Brukere registrert som verifiserte innholdsskapere har et eget dashboard hvor de kan lage nye kanaler (Channels).

Videre kartla teamet de tekniske utfordringene og hvilke muligheter de hadde. De stod mellom å gjøre eksisterende profiler om til kanaler eller bygge noe nytt, slik at brukerne kunne legge til flere kanaler i profilen sin. 

— Kahoot! er et stort produkt, med mange funksjonaliteter, så det var viktig å holde tungen rett i munnen for å unngå tekniske utfordringer, forteller designer Kristine Joramo.

I Kahoot! arbeider de agilt, med flere iterasjoner i prosessen. Kristine startet med å sette opp wireframes, og diskuterte de med utviklerene for å få tilbakemeldinger. 

— Det er veldig nyttig med et tett samarbeid mellom utviklere og designere. Det at jeg kunne starte med å sette opp skisser og flyt, og de allerede i den fasen kunne fortelle meg hvilke tekniske utfordringer vi kunne støte på. Det gjorde at vi sparte tid i et prosjekt som allerede hadde en kort deadline, forteller Kristine. 

Det var flere utfordringer de måtte ta hånd om. En bruker kan for eksempel lage et kurs, og legge det ut til salg på Marketplace. Brukeren kan også legge det i en kanal, også endre det i sitt personlige bibliotek. Det er mange områder på plattformen som må snakke med hverandre. I tillegg jobbet teamet over sommeren, når folk flest har fri. Det gjorde at det tok lenger tid å få tilbakemeldinger. 

— Vi har flinke folk som er i konstant dialog med innholdsskaperne og som har gitt oss nyttig feedback på veien. Vi så også at det var en stor interesse blant brukerne å få Channels på plass, forteller Marcus Johansson. 

Samtidig, når man skal presentere brukergenerert innhold, er det nødvendig med visse krav slik at det ser pent ut. Teamet la opp til å oppfordre brukerne til å lage ting som ser bra ut, og la for eksempel til restriksjoner om å ha et visst antall kurs i en kanal. 

Skjermbilde som viser en tom kanal.
Når man åpner channel creator for å lage en ny kanal, er utgangspunktet et blankt canvas.
Skjermbilde som viser hvilke kahooter og kurs som kan legges inn i kanalen.
Her legges det inn kahooter og kurs som skal være en del av kanal- abonnementet.

— Hovedmarkedet er defintivt USA, og alle lærere i USA kjenner til Kahoot!. Samtidig vokser også businessmarkedet, der mange ser at Kahoot! er et godt verktøy for mer interaktive presentasjoner, i stedet for å kun vise frem en presentasjon, forteller Kristine. 

Løsning

Channels ble lansert i en soft launch i oktober 2023, der noen av innholdsskaperne som allerede var verifisert i Kahoot! fikk tilgang for å teste ut verktøyet. I slutten av november ble funksjonaliteten lansert for alle verifiserte innholdsskapere, og i løpet av desember startet Kahoot! å markedsføre funksjonaliteten til sluttbrukerne. Det er også flere gratis kanaler, blant annet fra samarbeidspartnere som Wikipedia, som sluttbrukerne også kan utforske.

Skjermbilde med eksempel på en ferdig kanal.
En ferdig utfylt kanal gir bruker et godt inntrykk av hvordan en ferdig kanal vil se ut for sluttbruker.

— Vi er veldig fornøyde med å ha lansert. Omfanget for tjenesten har vært stort, men vi har vært flinke og hatt god utvikling i iterasjoner. De to designerne har jobbet godt sammen med å forberede designet til utviklingsteamet, forteller Marcus. 

Tilbakemeldingene så langt har vært veldige positive. Kahoot! sine Content og Community teams har ansvar for å støtte innholdsskaperne, og hadde samtaler med dem før de startet. De var ivrige etter å ta i bruk verktøyet, og samtalene i etterkant viser at tilbakemeldingene har vært veldig positive.

«Det mest positive har kanskje vært at Community Team har fortalt oss at folk ikke trenger onboarding, men at produktet er veldig intuitivt og at folk enkelt skjønner hvordan de kommer i gang.»

— Kristine Joramo, senior designer Northern Beat
Eksempel med partner-kanal hvor merkeidentitet er i fokus
Kahoot har også lagt til rette for partnerkanaler, hvor merkeidentitet er mer i fokus.