Jonathan Vidmar er tjeneste- og UX-designer som brenner for å lage helsmurte produkter og tjenester som gjør at folk sitter igjen med opplevelsen av at: «wow, dette var smooth!». Han har en teknisk bakgrunn, er utdannet sivilingeniør i datateknikk, og ekstra interessert i hvordan teknologien kommer til å påvirke fremtiden vår.
Hva liker du best med jobben din?
Det at man aldri vet helt hva man går til, siden hvert prosjekt og hver bransje har forskjellige utfordringer. Og at jeg får jobbe så tett med mennesker, både snakke med brukere, eller samarbeide med kollegaer og kunder.
Hva er utfordringene?
Vi jobber med komplekse tjenester, samtidig som arbeidet krever et smalt fokus. Det å holde fast på helhetsbildet og tenke på alle veier inn eller ut av en tjeneste er noe av det gøyeste med jobben, men også noe av det vanskeligste. Noen ganger kan det være frustrerende, fordi det tar mye energi, men det er alltid verdt å holde fast på helhetsbildet.
Hva brenner du for å få til?
Å lage produkter som gjør at folk sitter igjen med opplevelsen av at «shit, det var nice». Jeg husker første gangen det skjedde, etter et prosjekt for foreldrepenger for NAV. Etter vi hadde lansert en ny løsning så ble vi overrasket av vi fikk så mange tilbakemeldinger. Den beste var kanskje: «Dette var så lett at nå har jeg nesten lyst på ett barn til».
Den typen reaksjoner kommer ikke av tilfeldigheter, det er et resultat av at mange mennesker har tenkt og arbeidet med å optimalisere både teknologi, interaksjon og design. Erfaringen fra NAV har jeg tatt med meg videre, selv prosesser som virker vanskelige kan gjøres bra og enkle.
Hva inspirer deg?
Det henger litt sammen med det forrige spørsmålet. Det er å selv bruke løsninger som gjør at jeg tenker «wow, så enkelt» eller «så smart». Det er nok kanskje en liten yrkesskade, siden jeg går rundt og analyserer tjenestene som jeg interagerer med.
Hva kunne du snakket om i 30-minutter på sparket?
En inspirerende fremtid, med tanke på bruk av teknologi som AI og VR og simulering av nye verdener. Jeg spøker ofte med venner at vi ikke kommer til å sitte å kjede oss på gamlehjemmet, vi kommer til å sitte å game.
Hvilke trender ser du for deg kommer nå i 2022?
Med et ettårs-perspektiv er det litt vanskelig å si. Vi tenker alltid at det kommer store endringer mye fortere enn det man tror. Men pandemien kastet oss inn i en situasjon der mange flere har blitt vant til teknologiske løsninger. Jeg tror at vi vil se en enda større digitalisering av tjenester, og at det blir ett enda større fokus på universell utforming og flere tjenester med AR og VR.
Livet er for kort til?
Det er for kort til å sitte å vente. Om ikke annet, så har de siste to årene vist oss at det ikke funker ikke å utsette ting til neste uke, eller neste år. Har du lyst til å gjøre noe, bør du ta tak i det i dag.
Vil du vite mer om hvordan det er å jobbe i Northern Beat? Ta en titt på ledige stillinger. Du kan også følge oss på vår Instagram.