Webinar kan være en perfekt måte å bygge merkevare, generere leads, dele kompetanse eller kommunisere budskapet ditt. Lyst til å komme i gang med webinarer? Her er våre beste tips for å lykkes!
Det er mange ting å tenke på både før, under og etter man holder et webinar. Før man går i gang med et webinar er det viktig å gå igjennom disse punktene:
Tema og mål for webinaret: Hva er det du skal fortelle om? Hvorfor skal man melde seg på?
Det er viktig at webinaret har et tydelig tema. Unngå å arrangere et webinar bare fordi alle andre gjør det. Et webinar skal kunne gi bedriften din positive ettervirkninger. Enten det er merkevarebygging, kunnskapsdeling eller å tiltrekke nye kunder. Sørg for at den som holder webinaret virkelig kan det de snakker om.
Eksempler på mål vi ofte har for våre eventer:
- Synlighet og merkevarebygging
- Flere abonnenter på nyhetsbrevet vårt
- Salg av kurs eller workshops
Eksempler på temaer vi har lykkes med:
- 9 tips til hvordan du lykkes på Instagram
- Slik bygger du merkevare på Linkedin
- Kom i gang med Figma
Format på webinaret
Alle som har vært i litt for lange møter kjenner til følelsen når man ikke klarer å holde seg konsentrert gjennom en lang presentasjon. Det samme gjelder på webinarer. I tillegg ser vi også det som kalles digital fatigue. Hvor man etter over ett år foran skjerm har blitt ganske lei rett og slett. Hold dermed webinaret så kort og konsist som mulig. Sørg for at de som ser på får så mye igjen for det som mulig.
Tidspunkt for webinaret
I sammenheng med webinar fatigue, kan det være lurt å tenke på når webinaret skal foregå. Velg et tidspunkt der du tror dine kunder har tid å sette av. Mange rapporterer at de ønsker å legge flest mulig avtaler tidligere på dagen. Men det kan også hende at det betyr at kalenderen allerede er full. Rundt lunsjtider kan være et godt tidspunkt å starte, så kan man heller spørre direkte de som ser på hvilke andre tidspunkt som kunne ha passet. Dette kan man få tilbakemeldinger på ved å for eksempel sende ut en spørreundersøkelse i etterkant.
Sett opp påmeldingsskjema på landingsside
Ved å ha påmeldingsskjema på en landingsside kan man innhente viktig informasjon om de som ønsker å få med seg ditt webinar. Å bruke påmeldingskjema gir også en mulighet til å vite hvor mange som er interessert eller dukker opp. Når det er sagt, er et tips ved webinar å late som om man snakker til et helt publikum, uansett hvor få som har meldt seg på. Husk at webinaret kan tas opp og brukes igjen, og da er det ingen som tenker over hvor mange som var der da webinaret gikk live.
Bekreftelse på e-post
Det kan være lurt å sende en bekreftelsesmail på at man er påmeldt, med en lenke til webinarløsningen. Å sende en påminnelsesmail en time før webinaret starter sørger for at flest mulig får med seg webinaret når det går live. Etter webinaret er ferdig kan man sende en oppfølgingsmail hvor man ber om tilbakemelding.
Markedsføring av webinaret
Mange er nok opptatt av at så mange som mulig skal delta på webinaret, vi mener det er enda mer viktig å nå ut til det rette publikummet. Dette kan gjøres på flere måter, enten ved å publisere i nyhetsbrev, i sosiale medier eller sette opp betalt annonsering.
Generalprøve
Uansett hvor trygg man er på innholdet man skal holde i et webinar, kan det være lurt å ha en generalprøve. Denne kan gjennomføres internt eller med et lite utvalg av tilskuere. På denne måten får man en siste gjennomgang av både innhold og det tekniske. Det er også en gylden mulighet å få en siste tilbakemelding på innholdet. For den som skal ha kontroll på det tekniske, kan en generalprøve være fint for å se hvordan det fungerer med innkommende kommentarer og henvendelser. Sjekk at lyd og lys fungerer slik det skal, mer om det i neste punkt.
Under webinaret bør man tenke over disse punktene:
Et webinar skal engasjere deltakerne og ha godt innhold. Men det hjelper ikke hvor godt innhold du har, hvis du ikke har orden på det tekniske. Det er mange ulike beslutninger som må tas før man går i gang med webinar. Vi har testet en del verktøy på veien, og sett at i de fleste situasjoner er det enkle ofte det beste.
Her er noen av verktøyene vi har testet og tatt i bruk:
- OBS
- Webinarjam
- StreamYard
- Youtube
- Mailchimp
- SurveyMonkey
- Slido
Det viktigste er å finne verktøy man er trygg på og at det fungerer godt for ditt formål.
God lyd er det viktigste
Skal man ha mange webinarer kan det være lurt å investere i en god podcast-mikrofon med stativ og popfilter. Her anbefaler vi en mikrofon fra Røde eller tilsvarende. For å koble denne mikrofonen til datamaskinen må man også ha en mikser, der anbefaler vi en Focusrite Scarlett 2i2 eller tilsvarende. Et slikt oppsett sørger for den best mulige lyden, og unngår smattelyder og forstyrrelser fra tastatur eller mus. Popfilteret sørger også for at lydene fra rommet blir mindre, for eksempel susing fra et kjøleskap på hjemmekontor eller et klimaanlegg på et møterom. Har man ikke plass til ekstern mikrofon, kan et headsett med mikrofonarm fungere like godt.
Utstyr
- Ekstern mikrofon (Røde podcaster eller tilsvarende)
- Mikser (Focusrite Scarlett 2i2 eller tilsvarende)
- Eksternt webcamera (Logitech HD Pro C920 Webkamera eller tilsvarende)
Ressurser
Et webinar kan bestå av alt fra én person til et helt crew. Dette avhenger av hvor stor produksjonen skal være. Men selv om det er en liten produksjon, anbefaler vi at man er minst:
- En som presenter
- En som styrer teknikk
- En som følger med som tilskuer
Kameravinkler og omgivelsene rundt deg
Selv om det er presentasjonen og skjermen din som står i fokus, er det også viktig å tenke over hvordan du som foredragsholder fremstår. Et tips kan være å finne et sted hvor man kan stå oppreist og holde webinaret. På denne måten blir man mer skjerpa og på. Når man står kan det også være lettere å få kameraet man henvender seg til, opp i høyden. Dette kan gjerne være datamaskinens innebygde webcamera. Ovenfra og ned perspektiv er alltid å foretrekke for det motsatte. Lyssettingen er også viktig. Finn gjerne et sted med godt naturlig lys, eller bruk en lampe.
Et siste tips er å sørge for at det er ryddig og pent bak deg som presenterer. Her er det fordeler med et digitalt møte fremfor et fysisk. Man trenger bare å rydde det lille området som vises bak deg, resten av huset kan være så rotete man bare orker. Det samme gjelder for antrekket. Det er fullt mulig å ha en fin topp eller skjorte på overkroppen, samtidig som man har joggebukse og myke tøfler på.
Når webinaret er ferdig, bør man gjennomføre disse punktene:
Send ut opptak og presentasjonen fra webinaret
Selv om man har meldt seg på et webinar, kan det hende at flere ikke fikk det med seg da det gikk live. Da kan det være fint å sende en mail med informasjon om hvor man kan se webinaret i opptak. Om dette skal ligge på din bedrifts nettside, eller om det skal leve på for eksempel Youtube eller Vimeo, er opp til hver enkelt.
En annen ting som kan være fint å sende ut sammen med opptaket er en PDF-versjon av presentasjonen. Gir man tydelig beskjed om at denne blir tilsendt i etterkant under webinaret, vil kanskje de som ser på stresse mindre med å få med seg hva som står på presentasjonen, og heller følge bedre med på det som blir sagt. Ved å sende presentasjonen kan man også legge nyttige lenker og ekstra informasjon i PDF-en.
Evalueringer
Etter et endt webinar er det mange evalueringer man kan gjøre i etterkant. Hvor mange meldte seg på? Hvor mange dukket opp på livesendingen? Opplevde de som så på en verdi? Meldte de seg på nyhetsbrevet? Eller kjøpte de produktet vi ønsket å selge?
Hvordan syns du egen prestasjon var? Er det noe som kan forbedres eller endres til neste webinar? Det er viktig å være ærlig med seg selv, bare på den måten kan man bli bedre. Vil du gå videre med en idé til neste webinar.
En måte å finne ut av alt dette på er å sende ut en spørreundersøkelse i etterkant. På den måten kan man stille konkrete spørsmål, og få ærlige tilbakemeldinger. Vi bruker Surveymonkey til å sette opp disse, og det er viktig for oss at de er enkle å gjennomføre og ikke tar alt for lang tid. På slike spørreundersøkelser varierer vi mellom åpne spørsmål og spørsmål med svaralternativer. Ved å ha alternativer, får man en enkel oversikt over hva respondentene svarer, slik som her da vi spurte om hvilket tidspunkt som passet best:
I spørreundersøkelsen hadde vi også åpne spørsmål, hvor respondentene får svare akkurat hva de vil. Dette kan gi verdifull innsikt over noe du kanskje ikke hadde tenkt over i det hele tatt, men som er enkelt å fikse eller ta med seg videre. Vi spurte blant annet om hva vi kan gjøre bedre til neste gang, og hvilke temaer man ønsket at vi skulle holde webinar om ved et senere tidspunkt.
Vi håper disse tipsene hjelper deg med å komme i gang og lykkes med ditt første webinar.