Ragne Balteskard er en designer som lar seg inspirerere av det best designede systemet som finnes; naturen. Hun er opptatt av hvordan du bruker oppmerksomheten din i en tid da alle vil ha en del av den.
Akkurat nå jobber hun hos OBOS som UX-leder, bygger designsystem som verktøy for å komme raskere fra konsept til produkt, og ny plattform med fokus på forbedring av brukervennlighet og universell utforming.
Hvilket øyeblikk fanget interessen din for designfaget?
Jeg har et minne om å bli stående og se på platecover og forundre meg over at jeg kunne gjette sjangeren på musikken ut fra det visuelle. Samtidig var det fascinerende med et så stort spenn mellom de ulike coverene innenfor samme sjanger. Dessuten hadde jeg en barndomshelt – storebroren min som reiste fra Harstad til Kragerø for å studere reklame, interaksjon og design. Jeg gjorde som ham, selv om jeg ikke engang visste hva design betød på det tidspunktet.
Hva brenner du for å få til?
Med fagkombinasjonen grafisk design og interaksjonsdesign leter jeg alltid etter den røde tråden – hva er det som forbinder alt og preger det hele? Hva kan trekkes ut, uten å løse opp alt? Den røde tråden som må være med gjennom hele løsningen.
– Design kan løse verdensproblemer, gjennom å påvirke valgene vi tar hver dag. Vi må være vårt ansvar bevisst både på å gjøre det vanskelige enkelt, men også med hva vi påvirker til: påvirker vi positivt når verden brenner? Lar vi deg eie oppmerksomheten din eller prøver vi å trigge for enhver pris? Jeg er lidenskapelig opptatt av bærekraft og hva vi velger å trekke oppmerksomheten mot.
«Design påvirker valgene vi tar hver dag»
Ragne Balteskard
Fortell om et høydepunkt og et vendepunkt?
Jeg fikk en vinn eller forsvinn mulighet da jeg gikk fra klassisk, grafisk designer til interaksjonsdesigner – ble møtt med tillit og ansvar for store kunder helt uten erfaring med det heldigitale. Det ble en bratt læringskurve, et absolutt høydepunkt!
En referanse du ofte kommer tilbake til?
Jeg kommer alltid tilbake til naturen, og kanskje spesielt havet. Det er et så utrolig veldesignet system hvor alt henger sammen og bygger på hverandre. I tillegg er det vakkert og skummelt og større enn jeg klarer å forestille meg, og det hjelper meg med å forbli ydmyk og empatisk i forhold til min rolle her i verden. Det er mylder, kontraster, farger og mønstre – se bare hvordan Fibonacci-rekken gjentar seg i alt fra en blomkål til et korallrev.
Et stikkord for hvordan du jobber best?
Flere hoder er bedre enn ett – tverrfaglig og tett med kunde og utviklere gjør at avgjørelser kan tas kjappere. God kjemi, felles retning og å snakke mye sammen, da trives jeg.
Samtidig har jeg behov for kontrastene: stillhet, én ting av gangen, konsentrasjon. Jeg har lært meg å kjenne igjen mønstre og reaksjoner for når det er tid for å trykke på pauseknappen. For oss ja-mennesker er det en kunst å si nei, jeg måtte på stressmestringskurs for å lære meg det. God grensesetting har jeg lyst til å lære flere om, det gir ny kvalitet både i livet og i arbeidet.
Hva kunne du snakket om i 30-minutter – uten å forberede deg?
Bærekraft. Miljø. Designerens ansvar og bevissthet rundt hvordan vi bruker folks oppmerksomhet. Hvordan påvirker avhengighetsskapende mønstre den neste generasjonen? Hva er dark patterns? Og når dreper data designinstinktet vårt? Jeg vil lage regler for misbruk av oppmerksomhet, vi trenger en motvekt mot umiddelbarheten – er vi villige til å tenke langsiktig?
Vil du vite mer om hvordan det er å jobbe i Northern Beat? Les litt mer om hvordan vi har det sammen her. Du kan også følge oss på vår Instagram.