Så var tiden her igjen, tiden for kalde og mørke dager, familie og peiskos. Vi bruker hele året for å komme oss til dette punktet – juleferien. Og vi kan også i år ta oss en velfortjent ferie.
I år legger vi bak oss 10 års jubileet vårt. 10 år med fin vekst, gode resultater og etablering av et selskap vi trives å jobbe i og er stolte av. Kultur og fag står i høysetet, og vi blir varme om hjertet når vi får bekreftende tilbakemeldinger fra ansatte i selskapet som føler akkurat dette.
2022 har vært et innholdsrikt år, både faglig, sosialt og resultatmessig. Selskapet fortsetter å vokse og vi har fått åtte nye medarbeidere i år. Kun i 2019 ansatte vi flere enn i år. Veksten er knyttet til at eksisterende kunder vil jobbe med oss over lengre perioder, samtidig som flere kunder ønsker å jobbe med oss. Noe som er svært gledelig.
Faglig sett har vi i tillegg til interne fagsamlinger fått gjennomført by Northern Beat og etablert et nytt initiativ som heter Påfyll. by Northern Beat var kjempemoro med smekkfull sal på Uhørt. Her bidro flere av konsulentene i selskapet med lynforedrag, til inspirasjon og ettertanke hos de fremmøtte. Påfyll ble gjennomført to ganger på høsten og vinteren i våre nye lokaler på Karl Johan. Konseptet består av deilig frokost, kaffe og to lengre foredrag. Her har vi holdt inspirerende innlegg om kreativitet og AI, mens våre venner i Finn kom på besøk og fortalte om hvordan de jobber med bærekraft. En skikkelig inspiserende start på dagen.
I år har vi fått tid til massevis av sosiale tilstelninger. De obligatoriske sommerfestene og besøk på Tusenfryd med hele familien fikk et kjærkomment gjensyn. Andre aktiviteter var tur til Balestrand og isklatring på Snö. Vi fikk også reist på konferanser igjen, og høydepunktet for mange var nok turen som gikk til København tidlig i høst. Innimellom de større hendelsene har vi fått tid til både quiz, karaoke og vinlotteri. Nå før jul ble det arrangert både juletrefest for de små og kos i fokus for de store i våre nye lokaler. Her fikk vi også laget skikkelig julekos med egen pepperkakeby og peiskos foran en av storskjermene. Kun bilder kan forklare det bedre.
Selv om vi har vokst og leverer gode tall opplever vi nok som mange andre at markedet er annerledes. For vår del merker vi både at den potensielle oppdragsmengden går ned, og at det er flere konsulenter tilgjengelig for oppdrag. Dette krever mer av oss på salgssiden og fra konsulentene i intervjusituasjoner. Reduksjon i oppdrag er nok knyttet til krig, inflasjon og energikrise. Den økte konkurransen om oppdragene skyldes delvis det samme, men her er det også investorer som ikke investerer mer penger eller i større grad ønsker å få selskapene de har investert i til å bli lønnsomme. Som en konsekvens av dette blir designere ledige for oppdrag, permittert eller sagt opp.
Vi har heldigvis klart oss godt, og er godt rigget for et nytt spennende år med både eksisterende og nye kunder. Vi gleder oss til 2023, og håper vi sees!